Sthlm-Scania Bike Challenge

Hejsan kära läsare!

Allt började med en idé av en vän, Kevin kan vi kalla honom. Kevin kom på nåt så galet att varför inte cykla Sthlm till Skåne, vilket jag först avfärdade.
det tog ett tag innan idén sjönk ner, en dag varpå jag ringde upp honom och sa att vi gör det.
idén tog alltmer form efter hand.

Dock en bit in på 2012 så av olika skäl, kunde inte kevin delta på denna cykeltur.
Så jag fick hitta en sidekick varpå jag fick med Andy.

Så nu i Juli så drar sätter vi oss på våra hojar och bajkar ner till Skåne.
6 dar är det planerat att ta.
ca 10 mil per dag.
573km att avverka.

Med oss har vi en cykelkärra med lite last.

[ "En person som väger 70 kg och som cyklar till arbetet 20 minuter per väg, förbränner ungefär 375 kalorier." ]

Dag 1 på cykelturen hemåt Sthlm-Skåne tog oss till Vagnhärad, sol och pissväder har avlöst varandra. Det blev tält den kvällen på en äng mitt i byn! Knäet mitt strula. Nästa dags bekymmer.

Dag 2 har tagit mej och Andy till stavsjö strax innan Norrköping. Vaknade med regn och regn blev det idag. Förbi Nyköping så titta solen förbi och likaså gjorde motvinden. Nu vilar vi upp oss på ett vandrarhem. Rena fräscha och orakade ;) vi är på väg!

Dag 3. Efter en stabil frukost har vi rullat in Norrköping i motvind sidovind men var är medvind. Idomin hudsalva är fanomej bästa för att motverka cykelröv. Har ett högerknä som gör ont som fan och jag kommer gå på liniment resten av resan. Snart mat och vidare mot Linköping.

Dag 4 efter ha campat klart i Linköping så rulla jag och Andy vidare. Knäet har funkat riktigt bra hela dan utan nåra större problem. Bra liniment. ;). Vi har träffat på många trevliga, hjälpsamma människor längs vår färd. Vi har kämpat på och med lite stopp här o var och nu nått Ödeshög vid vättern och bor på ett vandrahem/ hembyggsgård, från 1600 talet.
Imon ger vi oss på Jönköping.

Dag 5 första etappen Gränna, polkagrisens håla nr Uno 1.
Lite käk i det enda 1700 tals valv i byn. Vidare så rullar vi förbi med mat i magen i ett underbart soligt landskap med mycket nedförsbackar. Under resan hittils har vi inte haft så mycket trafik på våra vägar.

Dag 5 slut. Fint väder och sköna branta nerför backar. Nån mördarbacke oxå. Knäet håller dock små ömt. Men vi har tillryggalagt mer än halva sträckan nu. Nu är vi på en Herrgård i Spånhult över natten. Det går bra nu =D

Bilder från vår cykeltur, Sthlm - Scania Bike Challenge kommer läggas upp inom kort, på Facebook endel och på bloggen. Tack för er support =D. Vi har nån dag kvar nu.

Dag 6, första stoppet i Vaggeryd på ett lokalt hak för lite mat. Vi träffade på en kille en bit innan som cyklat från treriksröset på väg ner mot Smygehuk och vidare mot London. Vår resa känns futtig i jämförelse. Igår träffade vi en Aussie på en walkabout nära Gränna på väg mot Gävle, från köpenhamn. I stavsjö fick vi nys om en kille som går från treriksröset eller nordkap till Sidney. Hans blogg är the-walk.se

Dag 6 etapp slut och vi har landat 2mil söder om Värnamo, i Toftaholm. Det blir Camping ikväll. Skönt blir det o få av sig blöta kläder. Målet närmar sig!

Dag 7 vaknar vi utvilade upp till lite sol o mulet efter en natt med lite regn. Första stoppet i Ljungby för mat på ett hak, Peking. Gissa maten! =D

Dag 7, nästsista etappen klar. Med väder o vind sol o regn har jag och Andy rullat genom Småland. Med lite stopp här och där längs vägen. Idag är stoppet i Markaryd på ett mysigt Bed and Breakfast, Villa Linnea!. Rekommenderas! Imon Rullar vi in i Skåneland =D

Dag 8. Jag och Andy har nu äntligen rullat in i Skåneland, öst Danmark för en del, NordEuropa för andra och Sveriges framsida för övrigt. Andy slapp visa passet vid gränsen, för jag var med och vi har nu hamnat i Örkelljunga. Över 500km har vi cyklat genom Sverige. Sthlm-Skåne Bike Challenge börjar nå sitt slut, 45km kvar till mål. =D

Dag 8 Sthlm-Scania Bike Challenge är nu slut. Andy och jag har nåt målet. Yes We Can!
Kalla öl väntar och bastu o smörgåstårta!
Tackar gör vi även för allt positivt stöd och support så att man härdat ut milen i cykelsadeln.
573km, en baggis! Otränad och med ett överansträngt knä sedan start. Väl mött gott folk!