Dennis Lehane...fortsätter fängsla läsarna!

Jag håller på med o läsa allt jag kommer över med böcker Dennis Lehane skrivit...om du har sett filmen Mystic River så kommer du gilla hans bok också. Tack vare att jag en sommardag hade tråkigt hittade jag Patient 67 i bokhyllan. Sen har jag snart läst allt han skrivit. Dennis Lehane kan konsten och fängsla sina läsare.


image6
Dennis Lehane, född 1966 i Dorchester, Massachusetts, USA är en amerikansk kriminalförfattare. Lehane arbetade tidigare som socialarbetare, lärare och chaufför. Hans debut som författare skedde 1994 med romanen En drink före kriget (A Drink Before The War) där han även introducerade det Boston-baserade detektivparet Patrick Kenzie och Angela Gennaro. Kenzie och Gennaro kom att vara huvudkaraktärer i Lehanes böcker till och med romanen Svart nåd.



* 1994 - En drink före kriget (A Drink before the War)
* 1996 - Mörker, ta min hand (Darkness, Take My Hand)
* 1997 - Ingenting är heligt (Sacred)
* 1998 - Gone, Baby, Gone
* 1999 - Svart nåd (Prayers för Rain)
* 2001 - Rött regn (Mystic River)
* 2003 - Patient 67 (Shutter Island)
* 2006 - Coronado

(kuriosa), Jag har läst igenom nästan alla böcker, svenska översättningen och i alla hittar jag ordet "ramponera"
i gång, i alla böcker och det är ett skönt ord...nåt jag fastna för!! Ett ord som sällan används men gör sig bra med dessa deckare. läs själv så lär ni märka!

2 av hans böcker har gjorts till film, "Mystic River" och nu "Gone Baby Gone". =)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Populära bloggar
Allmänt
Vardagsbetraktelser bloggar

RSS 2.0