Sekten

Jag läste ut boken Sekten (2005) av Peter Pohl.

Romanen handlar om en kvinna, hennes man och deras fyra barn som dras in i en sekt kring en kvinna som i romanen heter Irja Ljusmark.

Boken är verklighetsbaserad och bygger på intervjuer med personer i en sekt som existerar fortfarande? och har därför undertiteln en sann historia. Den verkliga sekt som romanen handlar om heter World Light Center vars ledare var Lilly Gardeby (1927-2004).

I boken beskriver Peter Pohl en verklighet som han återskapat efter telefonsamtal, tidningsartiklar, radioprogram och samtal med några av de inblandade. Berättelsen följer familjens liv under några märkliga år. En uppskakande läsning för alla som vill sätta sig in i hur tillvaron i en sekt kan te sig, och försöka förstå vilka mekanismer det är som får människor att ge sig in i ett sådant liv.


"En fyrbarnsfamilj som är som de flesta andra. En oförsiktig rörelse och ett glas som halkar ner på golvet. Glas splitter i den yngsta flickans ögon. Därefter skuld och kamp mot den svenska sjukvården. Gradvis dras familjen in i en kristen sekt. Tio år senare är familjen splittrad i två delar. Modern har äntligen lyckats ta tvillingsystrarna från sektens gård i Dalarna. Hennes man är fortfarande djupt engagerad i rörelsen och de båda sönerna står på faderns sida. Men hur hamnade de där? Vad hände som kom att splittra en familj så djupt och vad gömmer sig bakom de organiserade rörelser som säger sig verka för individernas religiösa frigörelse?"

Det är smärtfull och plågsam läsning. Spelet mellan sektmedlemmarna och deras barn är komplicerat och för det mesta hjärtskärande grymt. Barn anger sina föräldrar, föräldrar anger sina barn.

http://www.matshandersson.se/texter/16.html
http://www.kkuriren.se/hermes/article/KK_19971114_SID_10_1_3.html

image72

Jag säger bara att världen är liten. en dag när jag kom hem precis när det var skolstart vid högskolan. i en tid då jag bodde i en skön korridor på 10 rum. flyttade en bunte nya ansikten in. Den ena har jag mycket och tacka för den vänskap vi har än idag, Men nu visade sig att det flyttade in en tjej på 19 eller 20 år. Som vid första mötet gav ett väldigt glatt intryck och ett smajl på läpparna så än idag!!!. Senare det visade sig att det var "Elina" från boken. Jag träffade på hennes tvillingsyrra vid ett annat tillfälle o såg hennes mor vid nåt tillfälle. Underbara personer allihop men jag hade svårt med att förstå det vegetariska just då och alla dessa piller man måste ta för o ersätta vanlig kost.
Ja o så har vi det med Mikron men det inget jag berättar här. lite underliga saker men nu efteråt när jag läst boken så har jag fått en större förståelse vad denna tjej har blivit utsatt för o fått uppleva. Att man kanska såg annorlunda på visa saker hon möjligen gjorde men jag måste bara säga att det är en underbar person. Även om man inte alltid förstått varandra alltid. Men just det med kristna budskapet och bibeln ska man var försiktig med och att det som står skrivet är väldigt metaforiskt. Det är bra att kunna tro o be men ta det med en nypa salt.

Rekommenderar boken starkt.
Det gäller och bilda sig en egen upfattning. Det är enkelt o säga att man själv absolut inte skulle gå med i någon sekt, SÅ var kritisk, ta reda på fakta, va inte så naiv. tro inte på allt. undersök fakta o få dem bekräftade. fall inte för grupptryck,

Ta vissa saker med en nypa salt!

Dörrknackningar undanbedes, Hårdrock pågår!! Hell yeah


Uppdatering: 2008-05-08

Jag var alltid rädd...
http://www.expressen.se/nyheter/1.1177524/jag-var-alltid-radd

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Populära bloggar
Allmänt
Vardagsbetraktelser bloggar

RSS 2.0